جمعه ۱۹ اسفند ۰۱

چيپ تصوير CMOS در دوربين مداربسته

۱ بازديد

چيپ تصوير CMOS در دوربين مداربسته

چيپ تصوير CMOS در دوربين مداربسته يا به اصطلاح Complementrymetal-oxide semiconductor ابتدا در سال 1963 توسط شركت Fairchild Semiconductor ابداع گرديد. در حال حاضر، بكارگيري اين سنسور ها در دوربين هاي مداربسته بسيار رواج يافته است.

نحوه عملكرد و ساختار سنسور هاي CMOS

به طور كلي، وظيفه سنسور تبديل نور دريافتي از تصاوير به سيگنال الكتريكي است. چيپ هاي تصوير قسمتي از ساختار دوربين ها محسوب مي گردند كه نور دريافتي را به سيگنال هاي الكتريكي تبديل مي كنند. سپس اين سيگنال ها به صورت تصاوير ويدئويي ضبط مي شوند. ساختار سنسور ها بسيار شبيه به سلول هاي خورشيدي است و از چندين ميليون پيكسل، فتوسايد يا فتوديود تشكيل شده است. نور دريافت شده از قسمتي از تصوير، در اين پيكسل ها ذخيره شده و سپس تبديل به الكترون مي شود. اين الكترونهاي آزاد شده سپس به ولتاژي معين تبديل و پس از آن  توسط يك تقويت كننده تبديل به سيگنال آنالوگ مي شوند. سيگنال توليد شده توسط كانورتر  ADC تبديل به سيگنال ديجيتال مي گردد.

سنسور ها توانايي ثبت تصاوير را به صورت رنگي ثبت ندارند. به همين دليل فيلتري در برابر سنسور تعبيه مي شود كه امكان ثبت تصاوير را به صورت رنگي فرآهم مي كند. دو نوع فيلتر رنگ با نام هاي فيلتر RGB براي ثبت رنگ هاي قرمز، سبز و آبي و فيلتر CMYG براي رنگ هاي فيروزه اي، سرخابي، زرد و قرمز وجود دارد.

بيشتر بخوانيد:  داهوا    جي پي اس خودرو  

مزاياي استفاده از سنسور CMOS

استفاده از تكنولوژي سنسور هاي CMOS در دوربين هاي مدار بسته شامل مزايا و معايبي است كه در ادامه به طور خلاصه به آن اشاره مي كنيم:

  • اين سنسور ها تصاويري با كيفيت HD و داراي يكپارچگي مناسب ايجاد مي كنند.
  • كيفيت به نمايش گذاري رنگ ها در تصاوير توسط اين سنسور ها خوب است.
  • نرخ فريم و سرعت پردازش در آنها بالا است.
  • مصرف انرژي كمي دارند.
  • ارزان و مقرون به صرفه هستند.

معايب سنسور CMOS

  • تصاوير ايجاد شده داراي نويز نسبتا زيادي هستند.
  • اين سنسور ها داراي كيفيت عملكرد متوسطي هستند.
  • در نور كم عملكرد ضعيفي دارند.

 

بيشتر بخوانيد: هايك ويژن   نصب دوربين مدار بسته

تفاوت چيپ تصوير CMOS با CCD در چيست؟

دو سنسور CMOS و CCD شامل فتوديودهايي هستند كه در پنل هاي خورشيدي نيز  استفاده مي شود. اساسا هم تمام وظايف آنها يكسان است. اين دو سنسور نور را به الكترون تبديل و در نهايت به تصاوير قابل نمايش تبديل مي كنند.

اما CCDها در مقايسه با CMOSها در تاريكي، حساسيت بيشتري نسبت به نور دارند. در نتيجه تصاوير را با كيفيت بهتري در محيط هاي كم نور ثبت مي كنند. سرعت پردازش تصوير در اين تكنولوژي با كندي همراه است. همچنين به دليل گرمايي كه در هنگام پردازش توليد مي كند، سبب كاهش كيفيت تصاوير مي شود.

علاوه بر اين مصرف بالاي انرژي، گران قيمت بودن آن و همچنين عملكردي مشابه CMOSها، باعث شده است تا CMOSها طرفداران بيشتري پيدا كنند. اغلب از اين نوع تكنولوژي در دوربين هاي مدار بسته هايك ويژن استفاده شود. از طرفي اين فناوري توانسته با پيشرفت هاي روز افزون، سبب افزايش كيفيت تصاوير و عملكرد بهتر شود.

تاكنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد